KADA JE VREME DA ZAPOSLIMO PRVE LJUDE?

February 11, 2019
February 11, 2019 Tanja Rabijac

Zapošljavanje je velika stvar za kompaniju i često deluje zastrašujuće njenim osnivačima. Dovođenje nove osobe u tim znači da ste na dobrom putu i da rastete.

Za startup je zapošljavanje posebno važno jer su u pitanju mali timovi gde svaka osoba ima veliki uticaj na konačni ishod svakog zadatka, a time i na uspeh kompanije.

Zapravo, o svom timu i dovođenju novih ljudi treba uvek da razmišljate jer je dobar tim, koji čine izvanredni ljudi, ono što je najvažnije za vaš startup.

Na osnovu čega ćete prepoznati da vam je neophodna dodatna pomoć i kako da se snađete u ulozi zapošljavanja objašnjavamo u nastavku teksta.

Vreme za zapošljavanje je onda kada imate:

  1. Product/market fit
  2. Rast
  3. Specifičan posao koji niko od suosnivača ne može (više) da pokrije
  4. Pravu osobu za tim

1. Product/market fit

Tek nakon što ste pronašli vašu poziciju na tržištu (product/market fit) možete da počnete da razmišljate o dovođenju novih osoba u tim. Kada imate proizvod koji se prodaje, neki bi čak rekli kada imate proizvod koji se prodaje toliko brzo da taman stižete da ga napravite ili, u slučaju softverskog proizvoda, kada je vaš proizvod preopterećen upotrebom, onda imate product/market fit i možete sa određenom sigurnošću reći da vam predstoji period daljeg rasta.

2. Rast

Kada svakodnevna operativnost i zadaci koji treba da se obave prevazilaze trenutnu vremensku raspoloživost svakog člana tima. Isto tako, ukoliko fizički ne možete da postignete da obavljate zadatke, vreme je za pojačanje.

Međutim, budite oprezni sa rastom. U trenucima kada rastete i u stresnim situacijama može da se dogodi da iracionalno zaključite da vam je neophodna pomoć sa strane. Pre nego što donesete konačnu odluku, pokušajte da predvidite šta stoji iza tog rasta. Da li je to dalji rast, stagnacija ili možda pad? Ne želite da zaposlite nekoga usled velikog rasta, a da onda dođete u situaciju da novozaposlena osoba nema šta da radi i da morate da je otpustite.

3. Specifičan posao koji niko od suosnivača ne može (više) da pokrije

Kada se pojavi potreba za nekim ko dobro poznaje Facebook oglašavanje i zna kako da jednom reklamom targetira vašeg idealnog kupca ili za nekim ko zna programski jezik C++ i kako da implementira baš onaj kod. Ako zapošljavate, morate do detalja da znate šta vam je potrebno. Idealno bi bilo da ste prethodno vi sami ili da je neko od vaših suosnivača radio taj posao i zbog toga znate zahteve posla, kao i karakteristike koje osoba koja taj posao treba da radi, treba da ima.

4. Pravu osobu za tim

Sve i da ste svaki od prethodnih uslova ispunili, ako nemate pravu osobu koja će se uklopiti u vaš tim, još uvek nije vreme za zapošljavanje. Veoma je važno da pronađete osobu sa kojom će se i ostali članovi tima slagati, sa kojom ćete želeti da odete na kafu i van posla i koja će vam se, jednostavno rečeno, sviđati.

Zapošljavanje izuzetno nadarenih osoba sa velikim postignućima uvek deluje kao dobra ideja. Međutim, odnosi unutar tima, atmosfera i energija su mnogo važniji za vaš celokupni nastup. Nemojte žrtvovati entuzijazam i energiju zarad titule.

Šta je još važno kod zapošljavanja?

Kao čest savet za startup-e čujemo da ne zapošljavate osobe koje ne mogu da budu fizički prisutne dok se posao obavlja. Ovo je naročito važno na početku. Ništa ne može da zameni ljudski kontakt, zbog toga, izbegavajte rad na daljinu.

Ne treba da žurite da zaposlite ljude, a isto tako, ako odugovlačite i ne zapošljavate kada treba, uskraćujete sebe za dodatno vreme i produktivnost koju biste individualno i kao tim imali.

Još jedan važan savet jeste da nikako ne prepuštate zapošljavanje agencijama, sve i da to možete da priuštite. Sami treba da identifikujete ljude koji bi odgovarali za posao, upoznajte ih i na kraju donesite odluku. Ovo će vas bolje pripremiti i za zapošljavanje u nekim kasnijim fazama razvoja startup-a.

Ako se nađete u situaciji da niste sigurni da li je neka osoba prava za posao, dogovorite sa njom rad na delu nekog projekta koji se poklapa sa opisom posla koji bi ona radila. Posmatrajte kako se snalazi, upoznajte je sa ostatkom tima i vidite kako je raditi sa njom. Nakon toga, biće vam lakše da donesete konačnu odluku.

Zapošljavanje je proces. Treba uvek o njemu da razmišljate. Čak i ako ne zapošljavate trenutno, ostvarite dobre odnose sa ljudima za koje smatrate da bi se dobro uklopili u vaš tim. Posećujte događaje, konferencije i budite otvoreni za nova poznanstva.

 

Mihajlo Loginov, Co-founder & CTO VIMMA

Ja imam virtuelni checklist za proveru potrebe za zapošljavanjem:

– Da li biznis može da opstane bez pozicije? Treba biti kritičan ovde. Da li je problem/zahtev nešto što može sa postojećim timom da se uradi sporije i manje kvalitetno, a da to bude dovoljno? Npr. developeri su često mission critical, jer bez proizvoda u brzom roku na tržištu, neće biti rasta.

– Da li biznis može da raste bez ove pozicije? Često mnogo stvari možemo da uradimo sa postojećim resursima. Da li ova pozicija zaista utiče na rast?

– Da li postoji način za outsource/automation ove pozicije? Mnoge pozicije koje zaposlimo su ili preuranjene ili mogu da se outsource/outstaff/automate na fleksibilniji način. Dobar primer su knjigovođe, advokati, dizajn (osim ako je dizajn mission critical).

– Koliko neki problem ili obaveza oduzima vremena osnivaču ili osnivačima. Npr. ako pravno usklađivanje (legal compliance) ili administrativni posao počne da oduzima mnogo vremena, onda to prelazi u kategoriju business critical jer osnivač ne može da se fokusira na bitnije stvari.

Treba imati u vidu da je zapošljavanje jedna od najkritičnijih odluka za osnivače – oduzima mnogo vremena (ne samo hiring, nego i on-boarding i management), oduzima resurse (uglavnom novac) i menja kulturu (pogotovo u manjim timovima).

Jan Kobler, Managing Partner South Central Ventures

Zapošljavanje u startup-u je jako bitno područje, i mišljenja sam da svaki novi čovek u malom timu ne sme da se posmatra samo kroz njegove kompetencije, nego je podjednako bitan i njegov uticaj na atmosferu i kulturu kompanije. Po prirodi stvari, svaka tehnološka kompanija se prvo formira oko proizvoda i problema koji rešava, to je faza „kreacije“ osnivača. Pravi momenat za zapošljavanje, po mom mišljenju, nastupa onda kada je firma potvrdila koji je njen tipičan profil klijenta, a proizvod je u fazi testiranja kod nekih od ovih klijenata, što u organizacionom smislu znači da određeni procesi u startup-u treba da se standardizuju i repliciraju. To je faza u kojoj osnivači treba da razmišljaju o širenju tima, pogotovo na pozicijama koje se odnose na pružanje podrške ranim klijentima, komunikaciju i marketing.

Želeo bih da izdvojim dve stvari koje su jako bitne kod zapošljavanja. Prva je fizička prisutnost članova tima. Iako je danas jako moderno da startup-i imaju „remote“ zaposlene, to je daleko od optimalnog za komunikaciju, kulturu, povezanost i efikasnost tima.

Druga stvar; primetio sam da mnoge kompanije prave greške prilikom zapošljavanja prvih „seniora“ ili domenskih eksperata. Vrlo često se ispostavi da ti „eksperti“ ne donose toliku vrednost, možda zbog nedostatka znanja, a mnogo češće zbog manje posvećenosti od „core“ tima. Pogrešne odluke kod takvog zapošljavanja mogu biti loše za kulturu firme i za atmosferu između članova tima koji su sa vama od početka i koji možda nemaju perfektan CV ali žive za vaš startup i maksimalno su lojalni.

,

Tanja Rabijac

Tanja je strastvena po pitanju razvoja preduzetništva u Srbiji kao i pomaganja startup timovima da steknu potrebno znanje za kreiranje proizvoda ili usluge od vrednosti. Pored toga, želi i da omogući našim uspešnim preduzetnicima da lako i jednostavno podele svoje znanje i iskustvo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *