KADA SMO SPREMNI ZA INVESTICIJU?

November 13, 2018
November 13, 2018 Tanja Rabijac

KADA SMO SPREMNI ZA INVESTICIJU?

Jako često postavljano pitanje je upravo ovo. Kako da ti i tvoj tim prepoznate trenutak u kome vam je potrebna investicija i budete sigurni da ćete odgovoriti na sve zahteve investitora.

Investiciju možete potražiti:

  1. Pre nego što pronađete svoje mesto na tržištu (product/market fit).
  2. Nakon što pronađete svoje mesto na tržištu.

Ako još uvek istražujete, testirate svoje hipoteze i nemate dokaz da postoji mesto za vas na ciljanom tržištu, idealan izvor kapitala bi bio poslovni anđeo, prijatelji i porodica. Ova grupa je mnogo tolerantnija na rizik i pivotiranje (promenu inicijalnog koncepta poslovanja), i verovatno postoji neki lični razlog zbog koga žele da vas podrže. Na raspolaganju su vam i crowdfunding platforme, a verovatno i bespovratna državna ili privatna sredstva.

Ako već prodajete svoj proizvod/uslugu, imate stabilan ili brzi rast i očekujete rast i u narednom periodu, za vas su fondovi rizičnog kapitala.

Postoje dva razloga zbog kojih treba da potražite fondove rizičnog kapitala:

  • Želite da rastete brzo.
  • Potrebni su vam njihovo iskustvo i kontakti.

Pre nego što se obratite bilo kom izvoru kapitala, razumite njihov poslovni model. Kako će oni imati korist od vas i šta će od vas očekivati? Ako mislite da ne možete ili još uvek niste spremni da odgovorite na ove zahteve, nemojte tražiti investiciju u ovom trenutku.

Isto tako, morate da znate na koji način ćete iskoristiti dobijena sredstva. Iako ne možete sa sigurnošću da predvidite svoje prihode i rashode u ovom trenutku, investitori žele da znaju kako ćete potrošiti njihov novac. Treba da budete spremni da u nekom trenutku razgovaranja sa investitorima dostavite finansijske projekcije i obrazložite svoja nagađanja.

Znaćete da ste spremni za investiciju onda kada:

Imate jak tim.

Kada članovi tvog tima međusobno nadopunjuju jedni druge u pogledu veština i znanja, tada znaš da imaš jak tim. Ukoliko ste već zajedno radili na nekom projektu, to je dodatni plus. Istaknite svaki uspeh koji ste do sada imali, pojedinačno ili kao tim.

Imate dokaz da zadovoljavate ili da ćete zadovoljiti potrebu na potencijalno velikom tržištu.

Bilo da ste pronašli ili niste svoje mesto na tržištu, morate imati neki dokaz da će ono što radite biti prepoznato na tržištu. Ukoliko ste na samom početku, istraživanja tržišta i industrije i razgovori sa potencijalnim kupcima će biti dovoljni.

Ti i članovi tvog tima želite da uložite u vaš startup.

Stavite se u poziciju investitora. Da li biste uložili u vaš startup? Niste sigurni? Najverovatnije neće biti ni investitor. Morate da poverujete u svoj startup pre nego što u njega poveruje investitor. Investitor će vas verovatno pitati koliko ste uložili do sad u svoj biznis. Ako još uvek niste ništa uložili, a pričate sa investitorom, to može da bude loš znak.

Imate dobar predlog vrednosti.

Drugim rečima, svojim proizvodom/uslugom pružate istinsku vrednost korisniku.

Na dobijanje investicije ne treba da gledate kao na veliko postignuće. Upravo ste sebi stvorili pritisak da vratite dobijeni novac, da ispunite očekivanja i projekcije koje ste predvideli i još nekoliko pari očiju koje će nagledati vaše odluke. Dobijanje investicije je početak, nikako kraj. Naravno investitori će biti na vašoj strani i dati sve od sebe da vam pomognu na tom putu ali ne smete očekivati da oni preuzmu vaše obaveze.

Ako očekujete da će investor za vas prodati vaš proizvod kroz svoje veze ili da ćete povećati prodaju time što ćete se pojaviti u svim medijima nakon što dobijete investiciju, radite stvari naopako. Prvo treba sami da pronađete svoje mesto na tržištu i da se izborite za prepoznatiljvost. Investitor treba da vam pomogne da pređete na naredni nivo, da dobijete sledeću rundu investicije i nastavite svoj rast.

 

Jan Kobler, Managing partner South Central Ventures

Mislim da je pravo vreme za prilaženje investitorima onda kada su osnivači na neki način potvrdili da rešavaju realan problem na dovoljno velikom tržištu, kao i da postoje potencijalni kupci, voljni da investiraju sopstvene resurse (inicijalno možda samo vreme) u informisanje o samom proizvodu i u testiranje rešenja. Kada mi se obrati tim koji je već u kontaktu sa potencijalnim kupcima i ima njihovu pažnju, to je zaista jak znak posvećenosti i hrabrosti članova tima. Često startup-i previše rade na tehničkom aspektu svog proizvoda, umesto da izađu iz kancelarije i pričaju sa svojim korisnicima. Kada je tim sposoban da ovo uradi, dobijaju se neprocenljive povratne informacije o proizvodu i mogućem pravcu kojim treba da idu. To je kao besplatna školarina. I kada takav tim razgovara sa investitorom, zrače posebnu vrstu energije i zrelosti koje neizbežno podižu nivo interesovanja, samim tim, i mogućnost dobijanja investicije je veća.

Marko Gaćeša, Founder & CPO Alchemy

Kada se radi na nekom startup-u onda se konstantno priča sa investitorima.

Od momenta kad počnete da radite na startup-u, potreban vam je kapital, samim tim, su vam potrebni i investitori.

U startu se obično osnivači oslanjaju na svoj ili kapital rođaka i prijatelja. I to su investitori.

Tako da je moje mišljenje da od starta treba identifikovati ko su prikladni investitori u trenutnoj razvojnoj fazi biznisa i ko su prikladni investitori za sledeću fazu.

Sa trenutnim investitorima se komunicira progres i dogovara način na koji oni mogu da pomognu, a potencijalne buduće treba upoznati sa biznisom kako bi oni mogli da prate vaš rad i tako bili spremni da investiraju kad dođe vreme za sledeću fazu u razvoju.

, ,

Tanja Rabijac

Tanja je strastvena po pitanju razvoja preduzetništva u Srbiji kao i pomaganja startup timovima da steknu potrebno znanje za kreiranje proizvoda ili usluge od vrednosti. Pored toga, želi i da omogući našim uspešnim preduzetnicima da lako i jednostavno podele svoje znanje i iskustvo.

Comment (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *