SWOT ANALIZA

January 17, 2019
January 17, 2019 Tanja Rabijac

SWOT analiza je verovatno jedna od prvih stvari koju ste uradili kada ste osnovali svoje preduzeće i istraživali potencijal da vaša ideja uspe. Ukoliko to još uvek niste, ili imate novu ideju koju želite da analizirate, ovaj članak će vam pomoći da to uradite.

Kao što verovatno već znate, naziv ove analize, SWOT je akronim i ima sledeće značenje.

  • S – Strengths. Snage
  • W – Weaknesses. Slabosti
  • O – Opportunities. Šanse
  • T – Threats. Opasnosti

Ova analiza je toliko jednostavna da se često previđa njen značaj. Toliko se radi na različitim radionicama i fakultetima da verovatno ne želite ponovo da je radite. Međutim, jako je važna za uspostavljanje strategije vašeg poslovanja.

Na osnovu ove analize utvrdićete put kojim treba da se krećete kako biste ostvarili ciljeve koje želite da dostignete. Morate da imate sliku toga gde se nalazite kako biste mogli da napravite plan putovanja.

Delove ove analize delimo na interne i eksterne elemente. Pa, tako se snage (S) i slabosti (W) odnose na interno okruženje ili unutrašnjost kompanije. Dok se šanse (O) i opasnosti (T) odnose na eksterno okruženje.

Forma SWOT analize

Snage

Snage označavaju prednosti vaše kompanije. Šta je to što vas čini dobrim i različitim, a potiče interno? Da li je to možda dobar tim ili kvalitetan proizvod? Možda su to i česte edukacije i ulaganje u svakog člana tima? Šta drugi vide kao vašu snagu?

Slabosti

Slabosti označavaju vaše nedostatke. Zbog čega ne možete da napredujete toliko brzo koliko biste želeli? Koji unutrašnji činioci koče vaš razvoj? Šta možete da poboljšate? Slabost može da bude nedovoljno razvijen proizvod, slabe prodajne veštine i drugo.

Budite objektivni i iskreni. Samo tako ćete imati realnu sliku. Ukoliko imate spoljašnjeg savetnika, prijatelja ili investitora koji je upoznat sa vašim biznisom, postavite njima ova pitanja. Oni verovatno mogu da vam pomognu u definisanju slabosti koje vi možda ne vidite.

Dalje, identifikujte spoljašnje činioce poslovanja tj. šanse i opasnosti. U ovo spadaju politički činioci, demografski, geografski, ekonomski i tržišni. Analizirajte trenutnu spoljašnju situaciju i kako svaki od ovih činilaca utiče na vaše poslovanje. Ako nastupate na više tržišta, potrebno je da to uradite za svako.

Šanse

Šanse se odnose na mogućnosti za napredak i ostvarivanje pozitivanog ishoda. Šta je to što potencijalno može da dovede do rasta vašeg profita? Da li je to možda trend koji dovodi do uvećanja broja vašeg idealnog kupca? Možda je to i nov zakon koji bi vam olakšao naplatu proizvoda? Pitajte se i kako vaše snage mogu da dovedu do stvaranja novih šansi za dalji rast.

Opasnosti

Opasnosti su spoljašnji činioci koji mogu negativno da utiču na vaše poslovanje. Koje bi opasnosti mogle da vam štete? Do kojih opasnosti mogu da vas dovedu vaše slabosti? Neki od primera opasnosti bi bili: uvećanje poreza, donošenje zakona koji vam ne idu u korist, birokratija, rast/pad deviznog kursa ili možda jaka konkurencija na specifičnom tržištu.

Budite precizni kada radite SWOT. Tako, umesto dobar tim, napišite, dobre prodajne sposobnosti osobe M. Ili, umesto niski troškovi marketinga, cena od $15 po reklami na Facebook-u za targetiranje do n broja ljudi.

Za SWOT analizu je potrebno izdvojiti neko vreme. Naročito za spoljašnje elemente. Želećete da izdvojite vreme za istraživanje činioca koji mogu da utiču na vaše poslovanje, kao i na definisanje načina na koji oni mogu da utiču. Neki od izvora koje možete da koristite za srpsko tržište su Republički zavod za statistiku, APR, Privredna Komora Srbije.

Ono što je karakteristično za SWOT analizu jeste da ne postoje stroga pravila njene primene. Možete je koristiti i prilikom analize projekata, odeljanja kompanije ili možda lične analize. U velikim kompanijama, često svako odeljenje zasebno radi ovu analizu.

Cilj treba da vam bude da uz pomoć ove analize lakše dođete do strategije nastupa na tržištu. Potom, odredite aktivnosti kojima ćete ostvariti definisanu strategiju. Iako veoma korisna, SWOT analiza nije jedini alat koji treba da koristite prilikom definisanja strategije. U narednim člancima ćemo obrađivati još korisnih i sličnih alata.

, , ,

Tanja Rabijac

Tanja je strastvena po pitanju razvoja preduzetništva u Srbiji kao i pomaganja startup timovima da steknu potrebno znanje za kreiranje proizvoda ili usluge od vrednosti. Pored toga, želi i da omogući našim uspešnim preduzetnicima da lako i jednostavno podele svoje znanje i iskustvo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *