ZAŠTO POKRENUTI STARTUP?

January 3, 2019
January 3, 2019 Tanja Rabijac

Ako si ikada razmišljao/la o tome da pokreneš svoj startup verovatno si se pitao/la da li je to za tebe. U ovom članku pomoći ćemo ti da razlučiš da li je u ovom trenutku za tebe dobar izbor da pokreneš startup.

Počećemo od razloga zbog kojih bi trebalo da pokreneš startup:

MLAD/A SI I NEMAŠ ISKUSTVA

Da, dobro si pročitao/la. Startup-e obično pokreću mlade osobe sa tek završenim fakultetom, sa vrlo malo ili nimalo radnog iskustva. Smatra se da je to idealno vreme jer takve osobe nemaju stvaran rizik koji bi mogao da dovede do velikog materijalnog gubitka.

Verovatno te još uvek finansiraju roditelji, nemaš supružnika i decu i nisu navikao/la na to da ti drugi govore šta da radiš. Ovo je pravo vreme jer si sposoban/na da kreativno razmišljaš i ono ti prirodno dolazi. Ukoliko bi se i desilo da startup ne uspe, tvoj i životi drugih ljudi ne bi bili pod značajnim uticajem toga. 

Međutim, ovo je idealna situacija. Startup-e svakako osnivaju i stariji ljudi sa godinama iskustva i mnogobrojnim obavezama. Ukoliko je to tvoj slučaj, tada moraš da se osiguraš od potencijalnih rizika i razmisliš šta bi projekat zahtevao od tebe i da li si spreman da mu u potpunosti posvetiš narednih nekoliko godina svog života.  

MNOGO ĆEŠ NAUČITI

Radom na realnom projektu naučićeš mnogo više nego što si naučio/la na fakultetu. Rad u startup-u je dinamičniji, sveobuhvatniji i zahteva preuzimanje više različitih uloga nego što bi zahtevao rad u nekoj većoj, stabilnijoj kompaniji. Od kreiranja samog proizvoda, marketinga pa sve do vođenja tima, verovatno ćeš imati priliku da radiš sve. 

SAM/A ODLUČUJEŠ

U startup-u ti niko neće govoriti šta treba da radiš, što ti daje veliku slobodu da isprobaš svoj način na koji bi rešio/la neki problem. Naravno, pod uslovom da se ostali članovi tima slažu sa odlukom i da tvoj način rešavanja problema ispunjava zajednički cilj.

Ovo nekim ljudima može da predstavlja problem jer su navikli da im neko jasno postavi zahteve i ciljeve koje treba ispuniti. U slučaju startup-a, sami postavljate svoje ciljeve i brinete o njihovoj realizaciji. Sve ovo znači i veću odgovornost ali i veće zadovoljstvo ili razočaranje u zavisnosti od rezultata koje postignete kao tim.

FINANSIJSKA SREDSTVA SU DOSTUPNA

Iako u Srbiji i regionu vlada mišljenje da nema dovoljno finansijskih sredstava za finansiranje startup projekata, to nije slučaj. Sve je više organizacija, kako privatnih tako i državnih koje pružaju finansijsku pomoć ovakvim projektima od najranijih do kasnijih faza razvoja.  

LAKO JE NAPRAVITI MVP I TESTIRATI TRŽIŠTE

Bez obzira šta je vaš proizvod, relativno je lako napraviti MVP (Minimum Viable Product). MVP je proizvod kreiran minimalnim trošenjem vaših trenutno raspoloživih resursa. Ono na šta treba voditi računa jeste da on rešava problem koji ste identifikovali. Ovakav proizvod treba učiniti dostupnim na tržištu koje testirate i sagledati reakcije. Na osnovu toga ćete znati da li postoji potreba za vašim proizvodom/uslugom i šta treba menjati/dopuniti.

NAJGORA STVAR KOJA MOŽE DA SE DESI NIJE TOLIKO STRAŠNA 

Najgore što može da se desi jeste da zatvorite svoju kompaniju. Naravno, pod pretpostavkom da ste se zaštitili od svih finansijskih rizika. Iako zatvaranje startup-a može teško da vam padne, nije smak sveta. Kao tim ste bogatiji za još jedno iskustvo i verovatno sposobniji za neki sledeći poduhvat. 

LAKO JE PRISTUPITI TRŽIŠTIMA I KUPCIMA ŠIROM SVETA

Danas su nam svetska tržišta na dohvat ruke. Veoma je lako dostići kupce u različitim delovima sveta i ponuditi im proizvod/uslugu. Postoji mnogo načina za pridobijanje kupaca kao što su inbound marketing, affiliate programi, SEO, društvene mreže i slično. I to uz minimalna ulaganja. A kao što smo rekli, uz kreiranje MVP-a, relativno lako i brzo možeš znati da li si na pravom putu. 

Možeš svoj proizvod/uslugu razvijati u Srbiji, a prodavati ga/je u bilo kojoj zemlji na svetu. Lokacija više nije ograničenje. Srbija je idealno mesto za početak jer su troškovi realizacije relativno niski u poređenju sa troškovima razvijenijih zemalja.

POMAŽEŠ EKONOMSKI RAZVOJ ZEMLJE

Startup-i i mala i srednja preduzeća u Srbiji, ali i u drugim zemljama, predstavljaju pokretačku snagu ekonomskog i društvenog razvoja. Osnivanjem i uspešnim vođenjem svog startup-a pomažeš njen razvoj. Isto tako, zapošljavanjem naših ljudi smanjuješ nezaposlenost u zemlji. 

TO ISKUSTVO ĆEŠ PAMTITI CELOG ŽIVOTA

Sve ćeš pamititi, od same ideje do kreiranja prvog prototipa. Svaki uspeh i neuspeh. Svoj tim, ljude koji će ti verovatno postati doživotni prijatelji. Ovaj razlog možda i treba da ti bude glavna motivacija za pokretanje startup-a. Između ostalog, ovo je prilika da kreiraš nešto novo, rešiš nekome problem sa kojim se susreće, a, isto tako, i da upoznaš sebe i svoje kolege.

KAJAĆEŠ SE ŠTO NISI PROBAO/LA

Ukoliko ne vidiš sve prilike i uslove stvorene za razvoj preduzetništva u Srbiji, informiši se jer zaista postoje. Takođe, postoje i veoma uspešni primeri timova i njihovih kompanija koje su uspele da se razviju i dostignu svetska tržišta. 

Ne možeš znati kako ćeš se snaći u ulozi preduzetnika sve dok ne probaš. A ukoliko probaš i ne uspeš bar znaš da si pokušao. Sva vrata su ti otvorena.

ZNANJE JE DOSTUPNO

Postoji mnogo izvora odakle možeš učiti o startup-ima, kako online tako i offline. S obzirom na to da su startup-i i preduzetništvo trenutno popularni, postoje mnoge organizacije koje često organizuju predavanja, lekcije i seminare gde ljudi dele svoje znanje i iskustvo. 

ZARADA UKOLIKO STARTUP ZAŽIVI

Novac koji budeš zaradio/la pokretanjem startup-a, može da prevaziđe primanja koja bi imao/la ukoliko bi radio/la u nekoj drugoj kompaniji. Ovo naravno zavisi od tvoj zalaganja i zalaganja celokupnog tima.

Dugoročno gledano, posao koji možda trenutno imaš ili na koji želiš da se prijaviš, ne nudi veliku sigurnost i verovatno ne garantuje da ćeš ga uvek imati. S druge strane, tvoj startup je nešto što je u tvojoj kontroli i kontroli suosnivača. Ukoliko i dođe do nepovoljnih okolnosti, sami donosite odluku o narednim koracima.

NIKAD NIJE BILO LAKŠE POKRENUTI STARTUP

Troškovi registrovanja kompanije su relativno niski i proces teče brzo.

Razlozi zbog kojih misliš da ne treba da pokreneš startup:

PLAŠIŠ SE PROMENA I NEODLUČAN/NA SI

Strah od promena je normalan i očekivan. Sve što nam je nepoznato može da izazove neku vrstu nelagodnosti. A jedan startup upravo odlikuju česte promene i nepoznanice. Ovog straha možeš da se rešiš  tako što ćeš predvideti, upoznati promenu i pripremiti se koliko god možeš za njen dolazak. 

Neodlučnost je karakteristika ljudi koji ne znaju šta žele. Ako si neodlučan/na to treba da ti bude prvi znak da nisi siguran/na u to šta želiš da postigneš. Odlučnost dolazi vremenom ali dolazi uz jasnoću i viziju. Međutim, ovo često nećeš imati ni kada započneš startup i to je očekivano, zbog toga to ne treba da te sputava.

Kada je u pitanju sam proizvod/usluga normalno je da nećeš u početku imati potpuno jasnu sliku kako on treba da izgleda, niti strategiju razvoja biznisa, pa verovatno ni pravi poslovni model. Ovo su sve stvari na kojima treba raditi i vremenom usavršavati.

VEĆINA STARTUP-A NIJE USPEŠNA I PROPADNE

Statistika ne laže i zaista je veliki procenat startup-a koji propadnu u prvih godinu dana ili dve od osnivanja. Ukoliko te ne motiviše onaj mali broj njih koji uspe, i nisi spreman da preuzmeš rizik da možda ubrzo zatvoriš svoj startup, onda ga nemoj ni pokretati.  

Kada osnuješ startup, treba da imaš pozitivan stav. Verovatno ćeš nailaziti na situacije kada će sve biti protiv tebe. Upravo vera u uspeh, optimističan i pozitivan stav razdvajaju uspešne preduzetnike od neuspešnih.

IMAŠ STALAN POSAO I NEMAŠ VREMENA

Kao što smo već rekli, niko ne može da garantuje da ćeš imati svoj posao zauvek. A, osnivanjem startup-a, ti i tvoj tim kontrolišete budućnost vaše kompanije.

Posao ti, verovatno, ukoliko ga imaš, oduzima većinu vremena. Međutim, sigurno možeš svakog dana da odvojiš neko vreme i za rad na svom projektu. Nedostatak vremena je jako često samo izgovor i pitanje prioriteta.

ZA TALENTOVANE PROGRAMERE JE LAKO NAĆI POSAO SA ZADOVOLJAVAJUĆOM PLATOM

Tačno. Ali posle nekoliko godina finansijske stabilnosti i iste rutine, verovatno ćeš početi da se pitaš da li je to sve što možeš i sve što želiš. Ukoliko se to ne pitaš, u redu, nastavi svojim putem. Ukoliko ipak postoji makar mala želja da pokušaš, ne treba da je ignorišeš.

Razlozi zbog kojih ne treba da pokreneš startup u ovom trenutku:

NE MOŽEŠ SEBE FINANSIJSKI DA PODRŽIŠ

Ukoliko ne možeš da prikupiš dovoljno novca da sebi priuštiš da bar godinu dana ili dve ne primaš platu, nemoj da se upuštaš u startup. Ako ti i članovi tvog tima ne želite da se obavežete u ovom smislu, na samom početku, nećete biti ni dovoljno motivisani da gradite kompaniju.

Rešenje za ovo je, svakako, da radite na projektu nakon radnog vremena, ali sve dok ne budete spremni da se u potpunosti posvetite svom projektu, on neće moći da se razvija onako kako bi trebalo.

NEMAŠ PRAVE LJUDE UZ SEBE

Tim ljudi je najvažniji deo startup-a. Sve dok ne budeš imao/la pravu ekipu za razvoj kompanije, nemoj je pokretati. Često ljudi misle da je uzrok propadanja startup kompanija konkurencija na koju nailaze, međutim, najčešće su u pitanju njeni ljudi.

Iako možda u ovom trenutku ne možeš sebe da zamisliš u ulozi preduzetnika iz bilo kog razloga, o pokretanju sopstvenog poslovanja uvek treba da razmišljaš kao o opciji. Iz prostog razloga jer postoje mnoge prednosti kako za tebe lično i profesionalno, tako i za čitavo okruženje. Budi hrabar/hrabra u svojoj odluci i obazriv/obazriva po pitanju rizika koje preuzimaš.

 

Ivan Tuševljak, Co-founder & COO Honorarci

Startup treba pokrenuti samo ako želimo da promenimo svet.

Mnogo je definicija na temu šta je start up, ali jednu bih izdvojio kao najbolju, i onu koja je sveobuhvatna:

Start up je organizacija koja radi na rešavanju problema, gde rešenje nije očigledno, a uspeh nije zagarantovan.

Ako zaista želimo da promenimo svet, prvo što ćemo želeti da promenimo smo mi sami, i naša okolina, i tu je naš prostor gde treba da primenimo MVP tehniku plasiranja proizvoda/usluge, i prostor gde treba da testiramo rešenje koje smo osmislili, na publici za koju verujemo da joj je to namenjeno.

Ukoliko se uverimo da naš start up funkcioniše na maloj skali, u našoj ulici, gradu, državi, ili regionu, onda je trenutak da se počne da se skalira. Često baš ta “mala” rešenja mogu da naprave velike pomake. Ovo naravno zvuči kao jako dug i mukotrpan proces, što i jeste. I baš je to najbitnije – ako niste spremni da se posvetite svom start up projektu i stavite ga na prvo mesto životnih prioriteta, teško da možete očekivati uspeh.

Takođe, voleo bih da istaknem jedan razlog zašto ne treba pokrenuti start up – a to je pokretanje start up-a radi novca. Od pokretanja start up-a mnogi su se obogatili, ali u većini slučajeva tek nakon što su ga prodali.

I za kraj, start up je kao hodanje neutabanom stazom – puno iznenađenja i neočekivanih stvari koje ostavljaju najlepše uspomene. Toplo preporučujem svima to putovanje.

Ivan Gligorijević, Co-founder & CEO MBrainTrain

Ja nisam razmišljao o pokretanju startup-a. Razmišljao sam o projektu, onome što bi bilo cool, nečem što bi bilo delom moje a nekom bi služilo. Moja motivacija je bila vezana za prethodni period u mom životu, gde mi je bio lični problem kako i da li to što radim nekom služi (bio sam u akademiji gde je izlaz mog, za mene prilično teškog rada, bila naučna publikacija – jedna od mnogo desetina hiljada u svetu, i gde nisam osećao da će nešto specijalno sa svetom da se desi ako je ne bi bilo 🙂 ). Dakle, videli smo da to (mobilni uređaji za čitanje moždane aktivnosti) zaista treba nekom (pre svega, nekolicini uvaženih kolega sa kojima smo imali prilike da radimo). Bilo bi super da baš moj tim i ja napravimo nešto što njima treba. To je početak i kraj. Već ovde mala digresija: startupi od početka za mene prerano kreću u razmatranje investitorskih relacija – kome da tražim pare, koliko para, šta moram tom nekom da prikažem… Ja mislim da fokus treba da krene od toga šta ćeš da uradiš i da li to nešto treba, a posle razradiš modele – finansijske, prodajne itd. Jer to je po meni srž stvari – da li taj produkt, šta god da je, ima smisla u nekom recimo idealnom svetu gde su ostali problemi (finansijski, plasman…) rešeni.

Vraćam se sad na to zašto pokrenuti. Kada sam ja krenuo, mislio sam da sam formiran covek (30 godina, doktorirao u Belgiji, mislim da ono što je bilo da se zna već znam). Posle toga, u narednih 5-6 godina mogu da kažem da se za mene otvorio totalno novi svet, način razmišljanja, razumevanja i gledanja na stvari…

U startupu ljudi imaju i veliku odgovornost ali i odrešene ruke. Velika odgovornost je ono što se često ne razume – nije startup koktel žurka – cilj je da to postane posao i nekom donese neku vrednost. To što te uslovno niko ne kontroliše (bar na početku, dok ne dođu investitori 🙂 ) ne znači da treba da usporiš, i da imaš “fleksibilno radno vreme” u smislu da radiš manje nego što bi inače nego baš suprotno. Odrešene ruke, međutim, su te koje ti daju šansu da stekneš veštine koje ne bi mogao negde drugde, jer u ustaljenom poslovanju postoji definisana uloga i jednostavno za to nema toliko vremena. Ja uvek mislim da je bolje da svaki posao uradi profesionalac – problem je što u startupu nisi profesionalac, a nemaš para da platiš profesionalca. Međutim onda, ako se potrudiš, postaneš profesionalac baš zbog toga. Ovo je naravno samo početak celoživotnog ciklusa učenja i usavršavanja koje te stalno drži van zone komfora ali po meni, to je upravo ono što čoveku treba. Upoznaš zanimljive, neverovatne ljude koji operišu van svakodnevnih tokova. Ako si srećan pa se posao razvije u dobrom smeru, tek onda krećeš u učenje (to je ona stvar da su drugačije veštine potrebne za početni proboj i skaliranje). Ako si manje srećan – opet si za svoje uloženo vreme nešto posle dobio – to ne može da se uvek stavi u “paragraf” ali je veoma vredno i cenjeno.

Na kraju, najgore da nisi probao i da te negde kopka “šta bi bilo”… Uvek se za propustenim prilikama više žali nego za neuspesima. Godina ili dve neće ništa suštinski da promene a daće ti priliku da osetiš “da li tu ima nešto”. Sa druge strane spektra – ne treba pratiti “trendove” i raditi nešto samo zato što je neko sad odlučio da tako treba. Znam sjajne profesionalce i ostvarene ljude u klasičnim industrijama i korporacijama. Treba valjda pratiti svoje želje i ne bojati ih se i ne stideti – ako verujete u nešto, ne dajte da vas sputaju i obeshrabre…

, , ,

Tanja Rabijac

Tanja je strastvena po pitanju razvoja preduzetništva u Srbiji kao i pomaganja startup timovima da steknu potrebno znanje za kreiranje proizvoda ili usluge od vrednosti. Pored toga, želi i da omogući našim uspešnim preduzetnicima da lako i jednostavno podele svoje znanje i iskustvo.

Comment (1)

  1. Premda u Hrvatskoj gospodarstvo nije u rastu, u svijetu ipak jest i ulagaci su spremni uloziti kapital u dobre ideje. Uzmemo li u obzir i nase skoro clanstvo u velikoj obitelji, Europskoj uniji, u kojoj ce razne ideje naici na plodno tlo, pravi je trenutak za pokretanje posla. Analiza podataka triju istrazivackih tvrtki (Plunkett – proucava trendove koji utjecu na poslovni svijet, Segaworks – tvrtka za financijske analize i IBISWorld – bavi se procjenom industrijskog rasta) pokazala je kako je najbolje pokrenuti startup vezan uz posao e-commercea, IT savjetovanja, internetskog izdavastva, mobilnih i drustvenih igara, mobilnih aplikacija te, s druge strane, zastite okolisa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *